Een hand die uit het water steekt

Help je doelgroep, help je merk

Eelco Siero | 2 min lezen

In het digitale domein richten veel bedrijven zich vaak op technologie, data en innovatie om hun producten of diensten op de markt te brengen. Hierdoor kunnen ze de behoeften van hun klanten uit het oog verliezen.

Om een succesvol merk te zijn, is het essentieel om de klant altijd centraal te stellen en op zoek te gaan naar de menselijke verbinding. Dit is natuurlijk een open deur die bijna niet verder open gezet kan worden, maar de meeste bedrijven denken dat ze die verbinding hebben gevonden maar meestal is dat niet het geval.

Hoe weet je of je deze "fout" ook maakt?

  • Je legt meer nadruk op wat je wilt zeggen dan op wat je publiek moet horen.
  • Je marketing draait om producten en diensten.
  • Je biedt een onhandige gebruikerservaring (UX).
  • Je content en boodschappen zijn inconsistent.

Om ervoor te zorgen dat je verbinding kan maken met je doelgroep volgen hier enkele tips:

1. Weet hoe je kunt helpen en vertel dat verhaal.
Naast producten en diensten willen klanten oplossingen die bij hun waarden en verlangens passen. Richt je op het communiceren van de emotionele voordelen die je biedt en gebruik klantensuccesverhalen om dit te benadrukken.

2. Houd het simpel
Maak je boodschappen helder en beknopt. Eenvoud kan een onderscheidende factor zijn in een drukke markt.

3. Gebruik data om de behoeften van je klanten te begrijpen, maar bedenk goed wat je wilt verzamelen.
Analyseer gegevens zoals aankooppatronen, interactiegeschiedenis en feedback om je klanten beter te begrijpen. Verdeel vervolgens je doelgroepen op basis van hun gedrag en voorkeuren om gepersonaliseerde ervaringen te creëren.

Hierbij is het belangrijk om tevoren goed te bedenken wat ook alweer je doelstellingen zijn. Op deze manier voorkom je dat je lukraak informatie verzamelt zonder een helder beeld te hebben van wat je precies zoekt. Een uitstekende tool die wij bij Achtmaal vaak gebruiken als alternatief voor Google Analytics is Plausible. Het stelt ons in staat om doelgericht en overzichtelijk inzicht te krijgen in de gegevens die relevant zijn voor onze doelen.

Eenvoudige Analytics

Plausible is eenvoudige analytics. Het is makkelijk te begrijpen en hiermee kun je je echt focussen op wat je moet weten. Alle essentiële inzichten op één pagina in één minuut. Er zijn geen lagen van menu's, er is geen noodzaak om aangepaste rapporten of dashboards te bouwen.

Onthoud: Het helpen van je doelgroep draagt direct bij aan de versterking van je merk. Begrijp de verlangens van je doelgroep, houd het simpel en gebruik de juiste data. Dit zal uiteindelijk leiden tot een krachtigere verbinding met je doelgroep en succes voor de lange termijn.

Meer updates

Over Eelco

Eelco gelooft in de kracht van technologie en streeft naar de perfecte harmonie tussen design, content en data. Zijn ideeën baseert hij op scherpzinnige inzichten vanuit data, de psychologie en/of wetenschappelijke onderzoeken, maar bij alles wat hij doet, is creativiteit de eindbaas.

Stuur Eelco een e-mail


duurzaam
foto door Nikko Macaspac

Lees verder

Neem contact op

Ook een digitale uitdaging of duurzaam idee?

Heb jij een vraag, een tof idee of heb je gewoon zin in een bak koffie? Wij komen graag in contact met bedrijven en mensen die een mooiere wereld willen, ook online.

Bel ons of stuur een e-mail. We maken graag een afspraak! Je kunt ons ook volgen op Linkedin en Instagram.

Vraag een impact scan aan!