Lokale groente in het schap van de supermarkt

Lokale data

Yvin Hei | 4 min lezen

Ik was afgelopen zomer in Frankrijk. En er is bijna niets leuker dan in de Carrefour rondneuzen. De heerlijkste producten verkopen ze er, geweldig. Wat mij ook opvalt in de grote supermarkt is dat het overgrote deel van de producten van lokale afkomst is. In het geval van Frankrijk is dat ook wel wat makkelijker, het is immers een erg groot land met veel landbouw en veeteelt door Franse boeren. Ook in Nederland zijn we al jaren op weg naar een steeds meer bewuste en lokale manier van boodschappen doen. Niet alleen biologisch, maar we kopen ook steeds liever onze producten van lokale boeren. De afgelopen tien jaar is de vraag naar lokaal voedsel met meer dan 10% gestegen naar 60% van alle lokale producten die via de supermarkt worden verkocht.

Waarom zijn lokale producten dan zo in trek? De meest voor de hand liggende reden is dat we als consument ons steeds meer bewust worden van de milieu-impact op bijvoorbeeld voedsel uit verdere delen van de wereld. Daarnaast geldt dat de keuze voor lokaal voedsel een positieve bijdrage levert in de economie van het eigen land. En heel eerlijk, een stuk kaas van een boer uit de buurt is toch veel lekkerder?

De korte keten

We spreken bij lokale producten (of dat nou voedsel is of een ander product) over de zogeheten korte keten. En voor online activiteiten geldt hetzelfde. Iedere keer dat je een website bezoekt, zou het zomaar zo kunnen zijn dat de data die nodig is om de website te bekijken van een server komt die ergens ver weg staat. De telecom-lijn die ervoor zorgt dat de data bij jou op je computer of smartphone getoond wordt is daarmee erg lang. De data moet een lange afstand afleggen en komt onderweg ook nog eens veel meer tussenstations tegen die op hun beurt weer extra opslag en verwerkingstijd nodig hebben.

Hoe langer deze keten, hoe ‘trager’ de website zal zijn en hoe meer data er verwerkt moet worden. Het is dus aan te bevelen om een website altijd te hosten op een server bij je eindgebruikers in de buurt. Dat kan door een hostingprovider te kiezen met servers in de buurt of bijvoorbeeld een Content Delivery Network (CDN) te gebruiken. Als je een CDN gebruikt, wordt de (statische) content zoals teksten, afbeeldingen en scripts geautomatiseerd over verschillende servers over de wereld (of een deel daarvan) verdeeld en kunnen deze lokaal, geserveerd worden aan de gebruiker.

In het seizoen

Bij lokale producten denken we ook snel aan ‘eten in het seizoen’. Dat betekent dat we in de winter andere producten op ons bord zullen vinden dan in de zomer. Simpelweg omdat bijvoorbeeld gewassen in de winter minder of niet groeien en in de zomer juist wel. Een oplossing hiervoor is het conserveren van producten. Denk dan aan wekken, inmaken, roken, pekelen et cetera. Heel veel producten zijn hier uitermate geschikt voor. Zo hebben wij thuis afgelopen oktober de bietjes en stoofperen uit eigen tuin in wekpotten gedaan om ze zo de hele winter door te kunnen gebruiken.

Op internet kennen we geen seizoenen, maar bestaat er wel zoiets als ‘cache’. Dat is een manier om veelgevraagde content en data van een website of app zo te ‘conserveren’ dat deze sneller ter beschikking staat voor de gebruiker. En het liefst op een server in de buurt, heel lokaal. Gelukkig leveren vrijwel alle hostingproviders deze manier van ‘lokale’ dataverwerking aan. Ook wordt cache lokaal op je eigen computer of smartphone gebruikt om veelbezochte websites sneller en met minder dataoverdracht te kunnen laden.

Netflix

Als het gaat over data, de korte keten en in het seizoen, dan is Netflix een goed voorbeeld. Het bedrijf gebruikt een heel scala aan digitale technieken om films en series snel, zonder vertraging en het liefst zo data-efficient bij jou op je scherm te krijgen. Ze noemen het Open Connect en in het kort: ze leveren veelgevraagde content uit aan internetserviceproviders in de landen waar Netflix beschikbaar is. Op die manier is de content lokaal opgeslagen en hoeft een minder lange afstand af te leggen.

Lekkerder

Lokale producten lijken ook vaak lekkerder. Dat is in veel gevallen ook zo omdat voedsel bijvoorbeeld niet eerst diepgevroren hoeft te worden of onrijp verwerkt is. Wij geloven daarom dat website en apps er lekkerder van worden als ze lokaal ontwikkeld worden.

Wil je meer weten over het lekkerder maken van jouw website of app? Neem vooral contact met ons op of laat een impact scan uitvoeren. Achtmaal staat voor lekker lokaal, een korte keten, en data in het seizoen.

Meer updates

Over Yvin

Yvin werkt graag samen met andere creatieven, strategen en professionals. Hij zet zich in om de digitale wereld een stuk mooier te maken, zowel om naar te kijken als de technische kant ervan. In projecten is hij zowel opdrachtgever, uitvoerder als eindgebruiker en betrekt iedereen bij het proces.

Stuur Yvin een e-mail


inspiratie, duurzaam
foto door Scott Warman

Lees verder

Neem contact op

Ook een digitale uitdaging of duurzaam idee?

Heb jij een vraag, een tof idee of heb je gewoon zin in een bak koffie? Wij komen graag in contact met bedrijven en mensen die een mooiere wereld willen, ook online.

Bel ons of stuur een e-mail. We maken graag een afspraak! Je kunt ons ook volgen op Linkedin en Instagram.

Vraag een impact scan aan!